Minä

torstai 4. marraskuuta 2010

Psykaa, minua, sinua, ihan meitä jokaista =)

    Tänään yrittääjä kurssilla kävimme läpi kaikkea psykologiaan liittyvää. Minäkuvaa, itsetuntoa ja sitä mitä tapahtuu jos nämä asiat eivät ole oikeassa balanssissa. Se oli taas kerrakseen erittäin mielenkiintoista, koska rakastan psykologiaa, mutta välillä se tuntui hiukan puurolta, hitaan temmon vuoksi.

   Minäkuva vaikuttaa siihen miten suhtaudut muihin. Kolme tärkeintä vaikuttajaa terveen minäkuvan osaa ovat:
1. Yhteenkuuluvuuden tunne, tunne että on rakastettu, ja kelpaa juuri sellaisena kuin on.
2. Tunne, että on arvokas, ja tarpeellinen
3. Tunne että on riitävä, ja pystyy suoriutmaan annetuista tehtävistä

   Oli minulla ja Mikolla kuinka suuri riita tahansa menossa, en ole koskaan tuntenut olevani EI rakastettu, ja juurikin, että kelpaan sellaisena kuin olen. Tätä tunnetta minulla ei ollut ennen meidän suhdetta. Hän on nostanut niin minäkuvaani ja itsetuntoani, erittäin paljon!!! Toivon, että minä olen saanut hänelle saman tunteen myös.

   Minäkuva kärsii jos ihminen on lapsena saanut paljon negatiivista palautetta, ollut hylätty ja torjuttu, myös esim vertailu vahingoittaa minäkuvaa. Olenkin erittäin tyytyväinen, että olen pystynyt näin vähässä ajassa parantamaan omaa minäkuvaani.

   Mielestäni oli myös erittäin mielenkiintoista kuulla, että jos ihmisellä  ei ole terve minäkuva, hänestä saattaa tulla erittäin syyttelevä muita kohtaan, kaikki on muiden vika, tai sitten hän saattaa syyllistää itseään, kaikki on hänen vikaansa ja kolmas ehkä kauhein oli, että sanoi ihmiselle mitä tahansa, hän ottaa sen aina syyttelynä.

Minäkuvassa on 4 osaa:
1. Oma-arvontunto
2. Itseluottamus
3. Varmuus
4. Rakkaus

    Kun ihminen omaa terveen  minäkuvan hänen ei tarvitse viedä asiaansa loppuun; ihminen on järkevä ja joustava

    Siinä pläjäys tätä päivää. Kävimme myös Alexin kanssa tarhalla Halloween juhlissa, mutta se siitä.

   Olen edelleen vähän monttu auki, nimittäin kun tapasin Mikon, olin aivan eri tyttö. En tiedä kuinka hän sai minut näin auki, ja eheytymään, tai oikeasraan tiedän : luottamus ja rehellisyys. Jos hänellä ei olisi esim nyt minäkuva kaikilta osa-alueilta ehyt, olisi minun katsottava peiliin. Nimittäin rakkaus oli yksi osa-alue, olen kyllä aina koittanut saada hänet tuntemaan itsensä rakastetuksi ja aarvostetuksi, mutta tiedä häntä toimiiko yritykseni....

Huomenna hieman kuvia Jc:n kutsuvierasillasta, aivan ihanat!!!! Eli huomisiin!!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti